Polska przyjęła ustawę o elektromobilności w styczniu 2018 roku. W listopadzie 2019 roku weszło w życie rozporządzenie ministra transportu odnośnie dopłat do samochodów BEV (samochody o napędzie elektrycznym). Dopłata dla osób fizycznych kupujących samochody elektryczne miała wynieść maksymalnie 37500 zł. Ostatecznie urzędnicy ustalili dofinansowanie na 18750 zł czyli połowę z zakładanej kwoty. Spowodowało to masowe rezygnacje z zamówionych przez klientów samochodów. W grudniu 2019 roku weszło rozporządzenie wydane przez ministra energii odnośnie dofinansowania do samochodów elektrycznych dla przedsiębiorców (30%). Jednak dofinansowanie dla firm na dzień dzisiejszy nie może być realizowane ponieważ Polska czeka na wydanie pozytywnej decyzji przez Komisję Europejską. Czy ostateczne wysokość dofinansowania dla firm nie skończy się jak dla klienta indywidualnego? Zobaczymy.

A ile kosztują samochody elektryczne?

Dla przykładu VW UP z silnikiem benzynowym zaczyna się od kwoty 51190 zł brutto, a jego elektryczny odpowiednik od 96290zł. Podobnie jest z jego większym bratem. Za elektrycznego Golfa trzeba zapłacić prawie jeszcze raz tyle. Ceny samochodów LKW typu VW Crafter czy MAN TGE z silnikiem diesla kształtują się na poziomie 100 tyś zł netto. Ceny analogicznych samochodów z napędem elektrycznym kształtują się już na poziomie 220 zł netto.

Gdzie i jak ładować samochody elektryczne?

Jeśli chodzi o infrastrukturę stacji do ładowania elektryków jest coraz lepiej. Z dnia na dzień przybywa punktów ładowania.  

Obrazek pokazuje jak wzrasta ilość stacji ładowania oraz samochodów elektrycznych
Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych, https://orpa.pl/licznik-elektromobilnosci-w-styczniu-bez-przelomu-na-polskim-rynku-samochodow-elektrycznych/ , 15.03.2020

Na dzień 17 lutego 2020 roku w Polsce zostało zarejestrowanych 1049 stacji do ładowania (w tym 311 stacji DC oraz 738 stacji AC). Nie mniej jednak w Polsce cały czas brakuje stacji ładowania przy głównych drogach komunikacyjnych. Minusem także jest czas ładowania baterii w samochodzie. Naładowanie baterii prądem zmiennym standardową ładowarką, która jest na wyposażeniu samochodu wynosi ponad 11 godzin. Znacznie krótsze jest naładowanie na stacji prądem zmiennym, który skraca czas do około 6 godzin. Najszybsze ładowanie jest prądem stałym, mogą ładować mocą od 22-350 kW. W 30 minut możemy naładować baterię do 80%, pod warunkiem, że ładowarka nie będzie zajęta.

Istnieje strona, na której można zobaczyć wszystkie stacje do ładowania samochodów elektrycznych. Strona jest cały czas aktualizowana przez użytkowników samochodów. Użytkownicy dodają zdjęcia i opinie odnośnie punktu ładowania – taki Facebook dla użytkowników aut BEV.

Czy samochody elektryczne faktycznie są ekologiczne?

W Polsce 75 % produkcji energii pochodzi z elektrowni wykorzystujących węgiel. Fakt ten powoduje, że samochody BEV w Polsce prawdopodobnie zanieczyszczają środowisko tak samo jak samochody z silnikami diesla lub benzyny. 10% energii w Polsce pochodzi z elektrowni przemysłowych i gazowych, a pozostałe 15% pochodzi ze źródeł odnawialnych (głównie elektrownie wiatrowe).

Podłączony do ładowarki samochód elektryczny
Jakie są pozytywne aspekty z elektryków?

Głównymi atutami według ministerstwa jest możliwość korzystania w mieście z BUS pasów oraz zwolnienie z opłat za postój w strefie płatnego parkowania. Oczywiście w miarę przybywania samochodów BEV  powyższe udogodnienia zostaną cofnięte, a elektryki będą traktowane jak pozostałe pojazdy z napędem spalinowym. Na dzień dzisiejszy atutem także jest możliwość tanie ładowanie samochodu elektrycznego w domu lub ładowanie za darmo w mieście. Niemniej jednak trzeba pamiętać, że cena prądu w Polsce pójdzie do góry, a darmowe ładowarki zaczną zanikać. Przewiduje się, że cena ładowania samochodu będzie na poziomie 2,30-2,50 zł za 1 kWh, czyli koszt przejazdu samochodu spalinowego, a koszt samochodu elektrycznego będzie podobna. Moim jednak zdaniem największym atutem samochodów z napędem elektrycznym jest zmniejszenie smogu w centrum miasta. Dodatkowym atutem omawianego napędu jest zmniejszenie hałasu panującego w mieście. Kierowcy użytkujący „ciche samochody” muszą zdać sobie sprawę, iż są bardzo dużym zagrożeniem dla pieszych, którzy nie słyszą nadjeżdżającego samochodu.

Dla kogo przeznaczone są samochody elektryczne?

Biorąc pod uwagę powyższe fakty samochody elektryczne przeznaczone są dla klienta indywidualnego, mieszkającego najlepiej w domu jednorodzinnym. Technologia ta może zostać wykorzystywana także w firmach. Przedsiębiorcy mogą tą technologię wykorzystywać do samochodów, które będą poruszać się po mieście np.: do dystrybucji towaru, dla kurierów, jako samochody serwisowe czy dla pracowników poruszających się tylko po mieście.

Pozostałe aktualności

Opublikuj w social mediach

2 Replies to “Samochody elektryczne czy to się opłaca?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.