26 czerwca 2020 roku o godzinie 9:00 ruszył nabór wniosków do programów na samochody elektryczne. Dofinansowanie do zakupu tych pojazdów będzie odbywało się ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ministerstwo ogłosiło 3 programy: „Zielony samochód”, „eVAN” oraz „Koliber”.

„Zielony samochód”

W ramach tego wniosku będziemy mogli ubiegać się o dofinansowanie zakupu nowego, nie zarejestrowanego wcześniej samochodu osobowego typu M1, wyłącznie o napędzie elektrycznym. Dla przypomnienia kategoria M1 oznacza pojazdy służące do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących oprócz siedzenia kierowcy. Beneficjentami tego programu mogą być tylko osoby fizyczne, a samochód może być tylko wykorzystywany do celów prywatnych. Nie może on być zakupiony do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym do działalności rolniczej. Na zakup auta możemy starać się o dofinansowanie do 15% jednak nie więcej niż 18750 zł.

Napis na klapie bagażnika Corsa-e

Pojazd elektryczny nie może przekroczyć kwoty 125000 zł. W wartości tej możemy kupić samochody: VW e-Up (od 97 900 zł), Smarta EQ fortwo. (od 96 900 zł), Nissana Leaf (od 118 000 zł) oraz bliźniacze samochody Opel Corsa-e i Peugeot e-208 (124 490 zł). O dofinansowanie możemy także starać się o Renault Zoe z 2019 roku, które w cenie promocyjnej są od 118 900 do 124 400 zł brutto w zależności od konfiguracji. 

Beneficjent nie tylko zyskuje, ale także ciążą na nim pewne obowiązki. Nie może on sprzedać samochodu w ciągu 24 miesięcy od zakupu, co jest dla mnie zrozumiałe. Jest także zmuszony wykupić OC oraz AC z cesją na NFOŚiGW. W przypadku gdy staniemy się szczęśliwymi nabywcami takiego auta będziemy także zmuszeni do jego oklejenia. Reklama będzie musiała być wykonana na własny koszt w jednym z miejsc:

  1. tylna klapa bagażnika pojazdu nad tablicą rejestracyjną,
  2. tył pojazdu obok tablicy rejestracyjnej, na jej wysokości,
  3. na bocznych drzwiach przednich pojazdu, po dowolnej stronie, w górnej części drzwi
  4. na przednim nadkolu pojazdu, w jego górnej części

W ramach powyższej reklamy samochód będzie także musiał przejechać w ciągu 12 miesięcy przynajmniej 10000 km. 😊 Pamiętać musimy, że w przypadku, gdy nie wypełnimy zakresu umowy, będziemy zmuszeni do zwrotu dofinansowania. Minusem także całego projektu jest to, iż beneficjent musi wyłożyć całą kwotę na zakup samochodu. Wypłata dotacji nastąpi po zakupie w terminie 30 dni od daty złożenia prawidłowo złożonych dokumentów.

W ramach projektu NFOŚiGW przeznaczył kwotę 37,5 mln zł, czyli na dofinansowanie starczy na 2000 samochodów.

„eVAN”

W tym programie przedsiębiorcy będą mogli, zakupić za gotówkę lub poprzez leasing nowy nie zarejestrowany pojazd typu N1. Oczywiście będzie on musiał być wyłącznie o napędzie elektrycznym. Kategoria N1 oznacza samochody dostawcze, które są zaprojektowane do przewozu ładunków o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t. Kubatura takiego auta nie może być także mniejsza niż 2 m3. Powyższe dofinansowanie można także uzyskać na zakup punktu ładowania o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Na zakup pojazdu otrzymamy dofinansowanie 30% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 70 000 zł. Nie ma tutaj górnej granicy, ile może kosztować samochód. Na polskim rynku możemy na chwilę obecną kupić: Renault Kangoo Z.E., Renault Master Z.E., Nissan E-NV200, MAN eTGE, VW e-Crafter, Mercedes eVito, Mercedes eSprinter.

Natomiast jeśli chodzi o punkt ładowania możemy ubiegać się o wsparcie 50% nie więcej niż 5000 zł. Warto wiedzieć, że jeden wnioskodawca może złożyć wniosek o dofinansowanie na zakup lub leasing na 4 pojazdy oraz na jedną stację ładowania. Nie może natomiast złożyć tylko na samą stację ładowania. W przypadku gdy uzyskałeś już dofinansowanie z innych publicznych środków krajowych lub zagranicznych także nie otrzymasz wsparcie z NFOŚiGW. Otrzymanie środków w ramach tego programu obliguje beneficjenta, że co najmniej przez kolejne trzy lata będzie użytkował przedmiotowy pojazd. W przypadku tego samochodu należy złożyć oświadczenie, iż roczny przebieg pojazdu będzie wynosił nie mniej niż 15 000 km. W ramach realizacji przedsięwzięcia na punkt ładowania mogą być kwalifikowane koszty za nabycie nieruchomości, gruntu lub koszty związane z robotami budowlanymi. Odnośnie powyższych kosztów kwalifikowanych zapraszam na stronę http://nfosigw.gov.pl/

W ramach projektu NFOŚiGW przeznaczył kwotę 70 mln zł, czyli dofinansowanie starczy na 1000 tego typu inwestycji.

„Koliber”
Wlew samochodu elektrycznego

Na ostatni projekt NFOŚiGW zarezerwowało 40 mln zł. W ramach niego można liczyć na wsparcie na zakup za gotówkę lub zakup w formie leasingu 1000 nowych niezarejestrowanych elektrycznych taksówek. Dofinansowaniu podlega także 1000 ładowarek przydomowych typu wall box. Samochody elektryczne muszą należeć do kategorii M1, którą już wcześniej opisałem. Mikroprzedsiębiorcy, mali oraz średni przedsiębiorcy będą mogli wystąpić z wnioskiem do 40 000 zł, w tym do 25 000 zł w formie bezzwrotnej oraz 15 000 zł zwrotnej. Dofinansowanie bezzwrotne nie może jednak przekroczyć 20% kosztu zakupu auta.

NFOŚiGW przeznacza na ten program maksymalnie 150 000 zł na zakup auta wraz z punktem ładowania. Ładowarki mogą być o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Samochody jakie możemy kupić w tej cenie to: Renault ZOE (od 135 900 zł), Mini Cooper SE (139 200 zł), VW e-Golf (141 890 zł), Kia e-Niro (od 146 990 zł) oraz Peugeot e-2008 (149 700 zł). Oczywiście samochody, które podałem prędzej z programu „Zielony samochód” również wchodzą w grę. Beneficjent może złożyć wniosek maksymalnie na 3 samochody oraz na 1 punkt ładowania. Minimalny czas użytkowania podobnie jak w programie „eVAN” to trzy lata. Warto tutaj zauważyć, że ministerstwo przewidziało, aby przedmiotowy samochód nie przejeżdżał rocznie mniej niż 48000 km!!!

Samochody elektryczne

O samochodach elektrycznych pisałem już na moim blogu. Każde wsparcie finansowe z rządu to dobry krok, aby promować samochody elektryczne. Niemniej jednak uwarunkowania przebiegów zapisane są małymi literkami w oświadczeniach, co beneficjenci mogą przeoczyć. Myślę także, że narzucone przebiegi przez ministerstwo w przypadku programu „Zielony samochód” czy „eVAN” są do zrealizowania. Jednak w przypadku taksówek będą one musiały przejechać ponad 130 kilometrów dziennie, co będzie nie lada wyzwaniem. Pamiętajcie także, że termin składania powyższych wniosków upływa 31 lipca 2020 lub do czasu wyczerpania środków. Do dzieła 😊

Pozostałe aktualności

Opublikuj w social mediach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.