Dopiero w latach 60-dziesiątych producenci zaczęli umieszczać skrzynię w znanym nam miejscu. Od lat siedemdziesiątych w samochodach osobowych były montowane 5-biegowe skrzynie biegów. Na dzień dzisiejszy w autach osobowych praktycznie standardem stała się 6-biegowa skrzynia biegów.

Do czego służy skrzynia biegów

Silnik spalinowy nie jest idealny. Bez zarzutu pracuje on tylko w wąskim zakresie obrotów. Dzięki skrzyni biegów możemy zmienić przełożenie układu napędowego. Podczas jazdy autem z daną prędkością będziemy mieć odpowiednie obroty. Mechaniczna skrzynia biegów w tych motorach ma za zadanie: osiągnięcia maksymalnej prędkości, przyspieszenia oraz zmniejszenia spalania. Służy także do włączania biegu wstecznego czyli zmiany kierunku przekazywania napędu. Inaczej jest z silnikami elektrycznymi, które posiadają jeden tryb jazdy do przodu i jazdy do tyłu.

Wiemy już do czego służy skrzynia biegów, ale jakie błędy popełniamy podczas użytkowania samochodu?

Pamiętajmy, aby zawsze wciskać sprzęgło do końca. Pozwoli to wysprzęglić skrzynię biegów. W przypadku, gdy nie będziemy tego robić, możemy usłyszeć zgrzyt. Jest to objaw niedociśniętego sprzęgła. Prowadzi to do uszkodzenia synchronizatorów.

Kolejnym nieprawidłowym nawykiem jest trzymanie ręki na gałce zmiany biegów. W takiej sytuacji dochodzi do tarcia widełek o piastę i ich uszkodzenia. Mamy tu do czynienia jakbyśmy chcieli na siłę włączyć lub wyłączyć bieg. Podczas normalnego użytkowania występuję między nimi niewielki luz. Do tego typu sytuacji nie dochodzi podczas, gdy nie mamy wrzuconego biegu. Powyższa okoliczność nie ma także miejsca w automatycznej skrzyni biegów.

Gałka skrzyni biegów Peugeot

Coraz bardziej popularne staje się hamowanie silnikiem. W tej kwestii nie możemy zapominać, aby redukować bieg na niższy (z 5 na 4, z 4 na 3 itd.). Nie należy także zmieniać o 2-3 biegi. Nie można hamować silnikiem na pierwszym biegu. Służy on tylko i wyłącznie do ruszania pojazdu.

Nie powinniśmy także zapominać o wymianie oleju. Różne szkoły różnie mówią. Niektóre uczą, aby oleju wcale nie wymieniać, inne wskazują 5 lat lub co 50 tys. km, jeszcze inne wydłużają ten okres do 100 tys. km. To w takim razie jaka jest prawda?

Moim zdaniem rozsądnym jest, aby wymieniać olej podobnie jak w automatycznej skrzyni. Olej jakby nie było przecież się starzeje i zmienia swoją lepkość. Nie jest to wielki koszt bo do skrzyni zwykle mieści się od 1,5 do 2 litrów oleju. Podczas wymiany musimy pamiętać, iż należy stosować olej o odpowiedniej lepkości zalecany przez producenta. Podobnie jak w życiu lepiej jest zapobiegać niż leczyć.

Unikać się także powinno długiej jazdy na wysokich obrotach. Może to doprowadzić do przegrzania skrzyni biegów.

Lepiej zapobiegać, niż leczyć

Dzięki powyższym zaleceniom będziemy jeździć długo bez awarii. Podczas przeglądów pamiętajmy, aby mechanik kontrolował poziom oleju w skrzyni biegów oraz czy nie pojawiły się jakieś wycieki z przekładni. W przypadku gdyby jednak doszło do niej zalecam, aby oddać samochód do warsztatu, który specjalizuje się w naprawie skrzyń biegów. Serwis taki posiada odpowiednie doświadczenie oraz wiedzę, w jaki prawidłowy sposób podejść do naprawy.

Pozostałe porady motoryzacyjne

Opublikuj w social mediach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.