Wyobraź sobie: jest wrześniowy słoneczny poranek. Dziecko musisz zawieźć do szkoły, przecież to pierwsza klasa. Zapinasz tylko pasami (zaoszczędzę 30 sekund), a nie w foteliku – przecież to tylko kilometr od domu. Drogę znasz na pamięć i mógłbyś przejechać ją z zamkniętymi oczami. Jesteś spóźniony, dlatego przyspieszasz, a poza tym jedziesz cały czas główną drogą. Z bocznej ulicy wyjeżdża inny samochód. Nic nie możesz zrobić.. Słyszysz huk uderzenia, a czas spowalnia. Poduszka powietrzna wystrzeliła. Kątem oka widzisz jak Twoje dziecko przelatuje koło Ciebie… Teraz zastanów się czy warto poświęcić niecałą minutę.

Kiedy przewozić dziecko w foteliku?

Dzieci nie mające jeszcze 150 cm wzrostu należy przewozić w foteliku lub innym urządzeniu przytrzymującym naszą pociechę. Oczywiście urządzenia te muszą być zamontowane zgodnie z instrukcją producenta oraz muszą być odpowiednio dobrane do masy i wzrostu dziecka.

W taki sposób powinny być one przewożone we wszystkich pojazdach kategorii:

M1 – są to pojazdy które posiadają nie więcej niż osiem miejsc siedzących, nie licząc kierowcy

N1 – pojazdy o masie maksymalnie do 3,5 tony

N2 – pojazdy o masie powyżej 3,5 tony a nie przekraczające masy 12 ton

N3 – pojazdy o masie przekraczającej 12 ton

Wyjątki od reguły
Śpiące dziecko  foteliku

Pierwszym wyjątkiem od powyższej reguły jest brak możliwości zapewnienia fotelika lub innego urządzenia podtrzymującego dziecko, w których ze względu na swoją masę lub wzrost nie mieści się ono w nich. W tym przypadku musi mieć minimum 135 cm wzrostu.

Kolejnym okolicznością jest brak możliwości zainstalowania na tylnej kanapie trzeciego fotelika. W takim przypadku dwójka dzieci przewożona jest w fotelikach, a trzecie dziecko, które jest w wieku co najmniej 3 lat przypięte jest pasem bezpieczeństwa. Zasada ta występuje tylko w samochodach typu M1 i N1.

Powyższe przepisy nie dotyczą sytuacji, gdy dziecko będzie przewożone środkiem transportu sanitarnego, pojazdem policji, straży granicznej, gminnej czy miejskiej. Do tych środków komunikacji zalicza się także, co ciekawe, taksówki.

Zaświadczenie lekarskie

W foteliku bezpieczeństwa nie muszą być także dzieci, które posiadają zaświadczenie lekarskie o przeciwskazaniu do przewożenia w foteliku. Musi ono zawierać:

  1. imię i nazwisko
  2. numer PESEL, a w przypadku, gdy osoba nie posiada numeru pesel, to numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość, a także nazwę państwa, które wydało dokument
  3. okres ważności
  4. znak graficzny zgodny ze wzorem określonym w art. 5 dyrektywy nr 91/671/EWG
Jazda na przednim fotelu

Dziecko możemy przewozić w foteliku tyłem do kierunku jazdy na przednim fotelu. Musimy jednak pamiętać, że w takim przypadku należy dezaktywować poduszkę powietrzną pasażera. Przewożenie dziecka tyłem do kierunku jazdy z aktywną poduszką jest niezgodne z prawem, a co gorsza bardzo niebezpieczne. W przypadku kolizji, gdy poduszka powietrzna otworzy się z prędkością blisko 300 km/h, uderzy w tył fotelika i przygniecie dziecko do siedziska. Skutkiem tego w większości przypadków jest śmierć malucha.

Do kiedy przewozić dziecko w foteliku
Fotelik dla dziecka w aucie

Nasza pociecha powinna być przewożona w foteliku bezpieczeństwa do momentu, gdy osiągnie 150 cm wzrostu.

Kolizja

Według ekspertów najbardziej bezpiecznym miejscem w samochodzie jest środkowe miejsce na tylnej kanapie. Natomiast najmniej bezpiecznym jest miejsce tuż za kierowcą.

Zwrócić uwagę należy, iż większość producentów rekomenduje, aby wymienić fotelik bezpieczeństwa nawet po niewielkim zderzeniu. Konstrukcja jego może ulec uszkodzeniu nawet, gdy nie widać tego gołym okiem. Kolejna kolizja z takim uszkodzonym siedziskiem może doprowadzić do tragedii.

Myślmy nie tylko o sobie

Kierowca zasiadając za kierownicą może odpowiednio zająć pozycję. Chroni go pas bezpieczeństwa, zagłówek, które może odpowiednio wyregulować. W nowych samochodach czuwają nad jego zdrowiem poduszki powietrzne: przednia, boczne, kurtyny, a często także poduszki na kolana. Musimy zdać sobie sprawę, że jest on odpowiedzialny nie tylko za swoje zdrowie i życie, ale także za innych uczestników ruchu drogowego. Kierowca nie może oczywiście także zapominać o swoich pasażerach, za których w 100% odpowiada, dlatego też powinien on pamiętać, żeby zrobić wszystko, aby zabezpieczyć zdrowie pasażerów, a w szczególności swoje dzieci, które nie mają często świadomości o możliwych skutkach.

Pozostałe porady motoryzacyjne

Opublikuj w social mediach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.