Bardzo dużo już było artykułów o prawidłowym ustawieniu fotela, jednak podczas gdy wydaję nowe samochody widzę kierowców, którzy cały czas nie potrafią poprawnie stanowiska jazdy. Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy jak ważne jest prawidłowe przygotowanie się do jazdy samochodem: ustawienie fotela, kierownicy czy lusterek. Dzięki temu będziemy lepiej czuli samochód, a co za tym idzie lepiej i szybciej reagowali na ewentualne nieprzewidziane zagrożenia na drodze.

Ustawienie wysokości fotela

W pierwszej kolejności należy ustawić wysokość fotela. Pamiętajmy, że im niżej fotel, tym jest bezpieczniej. W przypadku dachowania jesteśmy jak najdalej od dachu, a może to uchronić naszą głowę oraz odcinek szyjny kręgosłupa. Poza tym, jeśli fotel ustawimy niżej to także obniżamy środek ciężkości samochodu, dzięki czemu łatwiej zapanować nad autem. Ustawienie fotela maksymalnie do góry nie sprawi, że będziemy widzieć przód samochodu. Dzisiejsze samochody mają maski mocno opadające w stronę zderzaka. Zdajmy sobie sprawę z tego, że nie powinniśmy patrzeć tuż przed auto. Opuszczenie fotela zmusi do patrzenia daleko do przodu. Dzięki temu będziemy mogli odpowiednio wcześnie zareagować.

Ustawienie fotele na odległość

Kolejnym krokiem, to ustawienie odległości fotela. W tym celu należy wcisnąć do końca lewą nogą pedał sprzęgła. Przy tak wciśniętym sprzęgle, nasza noga nie może być wyprostowana, musi być ugięta w kolanie. W przypadku gdyby doszło do uderzenia czołowego noga się nie zegnie i uszkodzi nam biodro.

Pokazuje w samochodzie ustawienie odległości fotela kierowcy
Ustawienie oparcia fotela

Podczas awaryjnego hamowania plecy wraz z łopatkami powinny w pełni przylegać do oparcia. Dzięki temu będziemy mieć punkt zaparcia podczas awaryjnego hamowania. W przypadku gdy oparcie fotela będzie za bardzo pochylone do tyłu, to podczas “kopnięcia” w pedał nie uzyskamy pełnej siły, co spowoduje wydłużenie drogi hamowania. Gdy kierowca jest za daleko kierownicy, nie jest w stanie odpowiednio szybko zareagować na nagłe zagrożenie. W takim przypadku w pierwszej kolejności musi podciągnąć się na kierownicy, a dopiero następnie zareagować.

Ustawienie kierownicy

Osobiście stosuję technikę na tzw. zegarek. Nasze łopatki muszą przylegać do fotela, a rękę powinniśmy położyć na górną część kierownicy. Jeśli nadgarstek układa się swobodnie to znaczy, że jest ona na odpowiednim miejscu i została zachowana bezpieczna odległość. Nie powinna także zasłaniać zegarów. Dzięki dobrze ustawionej kierownicy, większość zakrętów można pokonać bez odrywania z niej rąk. W przypadku gdy jest za daleko odsunięta to nie pozwoli nam na bezpieczne manewrowanie. Dodatkowo prowadzi to szybszego zmęczenia podczas dłuższej jazdy samochodem. Podczas kolizji kiedy kierownica jest zbyt blisko, zwiększa to obrażenia podczas wybuchu poduszki powietrznej. Powinno się ją trzymać obiema rękoma – „na godzinie trzeciej i dziewiątej”.

Pokazuje w samochodzie jak prawidłowo ustawić kierownicę.
Ustawienie zagłówka

Wbrew pozorom poprawne ustawienie zagłówka jest tak samo ważne jak pozostałych elementów. Nie służy on tylko po to, aby oprzeć o niego głowę i komfortowo podróżować, lecz głównym jego zadaniem jest zabezpieczyć nas przed urazami. W przypadku gdy będziemy mieć źle ustawiony zagłówek i dojdzie do kolizji z prędkością około 40 km/h możemy wówczas uszkodzić swój kręgosłup. Górna krawędź poprawnie ustawionego zagłówka powinna sięgać prawie czubka głowy. Potylica swoją największą częścią musi przylegać do zagłówka. Pamiętajmy także, że ustawienie zagłówka jest tak samo ważne dla kierowcy, jak dla pozostałych pasażerów samochodu.   

Ustawienie pasa

Pasy należy zapinać zawsze. Nawet w przypadku, gdy jedziemy przysłowiową “ulicę dalej” (często przypomina mi o tym córka 😊 bo sam się na tym łapie). Historii z cyklu, że kolegi wuja miał kolizję i przeżył dzięki temu, że nie zapiął pasów bezpieczeństwa chyba każdy z nas słyszał. Niemniej jednak zapięte pasy ratują o wiele więcej osób. Czy pozwolilibyście swoim dzieciom jechać samochodem z niezapiętymi pasami?

Prawie we wszystkich nowych samochodach pas można regulować. Powinien on przebiegać przez środek ramienia. W przypadku gdy pas będzie za wysoko, może nas nawet udusić. Gdy będzie przebiegał za nisko to nie spełni swojej funkcji i wysuniemy się z pod niego. Dolna część tzw. biodrowa powinna opinać się na biodrach. W momencie wypadku gdy pas biodrowy będzie zbyt luźny, nie utrzyma nas i wysuniemy się z pod niego. Pamiętajmy, iż w czasie jesienno-zimowym, warto zdjąć kurtki, płaszcze tak aby pas przylegał jak najbliżej do ciała.

Jako kierowcy nie możemy także zapominać o pasażerach. Stajemy się za nich odpowiedzialni. Przed jazdą powinniśmy zadbać o to, aby wszystkie osoby w samochodzie miały zapięte pasy bezpieczeństwa. Pamiętajmy także, iż podczas czołowego zderzenia osoba podróżująca z niezapiętym pasem, złamie oparcie przedniego fotela i zmiażdży osobę podróżującym przed min.

Ustawienie lusterek

Prawidłowego ustawienia lusterek nie możemy również bagatelizować. W lusterku wstecznym powinna być widoczna cała tylna szyba. Jeśli chodzi o lusterka boczne to powinny być one tak ustawione, aby widzieć jak największy obszar za samochodem. W ten sposób ograniczamy tzw. „martwe pole”. Ustawiamy je tak, aby widzieć w nich niewielką część tyłu naszego samochodu. Daje nam to punkt odniesienia w stosunku do innych pojazdów poruszających się za nami.

Tak przygotowane stanowisko do jazdy w znacznej mierze ograniczy ilość niebezpiecznych sytuacji.

Zapraszam także do obejrzenia mojego filmu pokazowego na YouTube.

Pozostałe porady motoryzacyjne

Opublikuj w social mediach

One Reply to “Ustawienie fotela kierowcy”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.