Toyota wprowadziła ponad 20 lat temu napęd hybrydowy. Składa się on z silnika benzynowego i elektrycznego oraz akumulatora hybrydowego. Baterii w tym samochodzie nie trzeba ładować, robi to sam poprzez odzysk energii z hamowania. Nadmiar jej przekazywany jest do akumulatora hybrydowego. Podczas jazdy samochód może korzystać z silnika elektrycznego jak np. podczas spokojnego ruszania czy parkowania. Podczas szybkiej jazdy samochód czerpie moc z silnika spalinowego. Z obu napędów korzysta, kiedy musimy np. kogoś wyprzedzić. W ten sposób otrzymujemy pełną moc. Co ciekawe podczas postoju oba silniki są wprowadzane w stan uśpienia. W ten sposób tak duży samochód spalił mi średnio 6,5 litra.

Toyota RAV4
Skrzynia biegów w Toyota RAV4

Ten japoński SUV zaczyna się od kwoty 124 900 zł z silnikiem konwencjonalnym oraz od 149 900 zł hybrydowym. Materiały użyte w aucie podobnie jak w „starych” Toyotach są bardzo wysokiej jakości. Wnętrze świetnie spasowane. W aucie jest bardzo dużo miejsca jak i z przodu tak i z tyłu. Wygodny fotel obszyty przyjemną skórą. Mało już spotykane, duże pokrętła do dwustrefowej klimatyzacji rzucają się w oczy na środkowym panelu. Miękki podłokietnik wraz z gałką skrzyni biegów pasuje pod rękę (pamiętajcie jednak, że obie ręce powinny być na kierownicy – poprawne ustawienie fotela kierowcy znajdziesz tu). Dużo miejsca z przodu i z tyłu pozwala dorosłej osobie wygodnie usiąść. Zwrócić uwagę należy także, że jest to hybryda, a tak czy tak pojemność bagażnika to nie bagatela 600 litrów.

To jedziemy…

Po dopełnieniu wszelkich formalności odebrałem samochód. Nie mogłem się już doczekać przejażdżki RAV4. Ciekawy byłem jak będzie się sprawował ten potężny silnik 2.5 litra i 218 KM. Szybko wskoczyłem za kierownicę. Automatyczna skrzynia biegów. Po zapoznaniu się z panelem ruszyłem w drogę, od razu na autostradową obwodnicę Poznania, aby sprawdzić i poczuć moc tego potwora. I …

Dodając gazu usłyszałem wycie. Tak, zapomniałem, że jest to skrzynia bezstopniowa. Działa ona z zastosowaniem dwóch par kół stożkowych, które poosiowo zbliżają się lub oddalają. Jedna para znajduje się na wale wejściowym, a druga na wyjściowym. Połączone są one łańcuchem lub stalowym pasem. Dzięki temu płynni zmienia się przełożenie.

Dzięki zbliżaniu się i oddalaniu kół stożkowych osiągamy optymalny stosunek pomiędzy maksymalną mocą, a ekonomią jazdy. Cała ta teoria dobrze brzmi i świetnie się nawet sprawdza, pod warunkiem, że będziemy jeździć jak „dziadek”. W przypadku gdy mamy trochę „cięższą nogę” powyższe założenie bierze w łeb. Silnik wyje, a jego ekonomia daleka jest od ideału. Problemem jest także to, iż nie radzi on sobie w pełni z przeniesieniem napędu, co prowadzi do częstego buksowania kół.

Gwarancja

Standardowa gwarancja Toyoty obowiązuje przez okres 3 lat lub 100 000 km w zależności co pierwsze nastąpi. Czyli przeciętny Kowalski, który nie przejeżdża 20 tyś kilometrów będzie mieć ochronę auta na powyższy okres. Dodatkowo gwarancja na akumulatory jest wydłużona do 10 lat pod warunkiem ich regularnych testów w autoryzowanych stacjach serwisowych Toyoty.

RAV4

Podsumowując hybrydowa Toyota RAV4 ze skrzynią ECVT jest dobrym wyborem dla osób, które jeżdżą spokojnie, nie posiadają we krwi sportowej jazdy. To auto dla kierowców, którzy podróżują głównie po mieście. Ta hybryda nie nadaje się do jazd na trasach. Akumulatory na autostradach nie mają możliwości doładowania się, a co za tym idzie wspomagania silnika benzynowego. Auto jest dla osób, którzy lubią spokojną jazdę, a samochód służy im do poruszania się z punktu A do B.

Testy samochodów

Opublikuj w social mediach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.