Tym razem chciałbym przedstawić Wam Iveco Daily – samochód, który znajduje się w mojej flocie. Iveco Daily z angielskiego oznacza codziennie, czyli jest to pojazd, który sprawdzi się w codziennych dostawach. Od 1978 roku produkowany jest pod tą samą nazwą. Początkowo miał dopuszczalną masę całkowitą od 3,5 do 5 ton. W dniu dzisiejszym w cenniku występuje on o DMC 7t. Możliwe jest także za 800 zł netto zwiększenie masy całkowitej do 7200 kg.

Iveco Daily od narodzin konsekwentnie po dzień dzisiejszy jest konstruowany wbrew trendowi jako samochód „z pełną ramą”, a nie jak oferuje konkurencja o nadwoziu samonośnym. Rozwiązanie to ma swoje plusy i minusy. Wadą tego rozwiązania jest zwiększenie masy całkowitej pojazdu, co mocno wpływa na jego ładowność. Zaletą tego jest większa sztywność i wytrzymałość pojazdu co wpływa na możliwość większego załadowania. Na dzień dzisiejszy możliwość przeładowania aut się kończy. Coraz częściej ITD waży tego typu samochody. W planach jest także wprowadzenie w miastach wag w ulicach. Będą one ważyć przejeżdżające pojazdy, a za pomocą kamer odczyta numery rejestracyjne pojazdu. Pozwoli na zestawienie wagi z DMC samochodu i stwierdzić, czy doszło do złamania przepisów. Czy Iveco Daily odnajdzie się w nowej rzeczywistości?

Napędy alternatywne

Podstawą sprzedaży samochodów podobnie jak u konkurencji są samochody z silnikami diesla. Niemniej jednak Iveco oferuje także auta z napędem alternatywnym. Mocno stawia na CNG. Silnika na sprężony gaz ziemny wyposażyli całą swoją gamę: ciągniki siodłowe Stralis, samochody ciężarowe Eurocargo oraz oczywiście Iveco Daily. Jest to marka, która jedna z niewielu tego typu, napęd założyła do samochodów dostawczych.

Do niedawna Iveco Daily był także w sprzedaży o napędzie elektrycznym. Cena jego była oderwana od rzeczywistości. Samochód z tym napędem został wycofany aby konstruktorzy od początku mogli go zaprojektować. W planach wrócić ma do oferty w grudniu 2020 roku.

Serwis

Na dzień dzisiejszy w swojej flocie posiadam 49 samochodów Iveco Daily. W tym roku mam odebrać kolejne 20 sztuk. Do wszystkich samochodów kupuję kontrakty serwisowe. Podczas kalkulowania ich opłacalności pamiętać muszę, że praca jaką mają wykonać  czyli dystrybucja miejska jest jedną z najgorszych i najcięższych do jakich można wykorzystać samochody. Ciągłe włączanie i wyłączanie silnika, jazda na krótkich trasach w korkach pod pełnym obciążeniem, po miejskich dziurawych ulicach mocno wpływa na ich awaryjność. Także nowe normy narzucane przez UE np. normy emisji spalin oraz bogate wyposażenie (pneumatyczne zawieszenie, pełna elektryka) samochodów nie pomagają.

Iveco Daily z agregatem i zabudową izotermiczną

Iveco Daily jest najpopularniejszym samochodem w kat. DMC 7T. Zgodnie z raportami awaryjności między przebiegiem 100-150 tyś co czwarty Daily doznaje poważnej usterki, a prawie w 100% awarii elektryki lub elektroniki. Pomimo powyższego w tej kategorii samochodów Iveco jest bezkonkurencyjne.

A jak konkurencja?

Marki samochodów, które dostarczają także auta o DMC 7T to Mitsubishi Fuso, Isuzu P75 oraz nie wiem czy jeszcze jest Nissan NT400 inaczej zwany Cabstarem. Niestety nigdzie nie ma raportów awaryjności powyższych aut. Porównując jednak sieć serwisową Nissan jak i Isuzu posiadają w całej Polsce tylko po 5 serwisów:

Isuzu – Rzeszów, Kraków, Ustroń, Lublin, Częstochowa

Nissan – Poznań, Rzgów, Płock, Bydgoszcz, Zabrze

Z serwisami Mitsubishi Fuso jest dużo lepiej – 21 serwisów. W naszych lokalizacjach: Białystok, Kraków, Lublin, Wrocław, Gdańsk, Szczecin, Wrocław i w Warszawie – nie zawsze są to dogodne lokalizacje

Brakuje w Poznaniu, Łodzi, Radomiu

Iveco posiada najlepszą bazę serwisową – 42 serwisy. W wielu miastach, możemy wybierać serwis, który świadczy usługi na najwyższym poziomie.

A może jednak samochód 8 tonowy?

Nasz bohater występuje maksymalnie o DMC 7,2 t. W planach było zwiększenie go do dopuszczalnej masy całkowitej do 7,5 t – niestety do dnia dzisiejszego nie udało się tego wprowadzić. Ładowność „widelca” to 4,9-5 t. W celu porównania go z autem 8 tonowym należy porównywać ramy pod zabudowę. 8 tonowy Eurocargo posiada ładowność około 4700-4800 kg. Ponadto Iveco Daily kupujemy w złotówkach. Większe samochody można tylko zamówić w walucie EURO. W ten sposób nie jesteśmy narażeni na wahania kursowe.

Iveco Daily

Pokrótce Iveco Daily jest samochodem jeszcze dostawczym, ale już ciężarowym. A może jednak odwrotnie? Na pewno jest on łącznikiem między tymi kategoriami. Prowadzi się go jak typowe auto dostawcze. Posiada napęd na tylną oś, dzięki czemu ma lepszy promień skrętu i rewelacyjnie się go prowadzi po ciasnych miejskich uliczkach. Świetnie by było aby każdy z nas mógł robić to, do czego jest stworzony, a Iveco Daily jest stworzony do ciężkiej pracy. Jest to typowy wół roboczy, który nie boi się nawet najcięższej pracy.

Testy samochodów

Opublikuj w social mediach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.